Inschrijven Nieuwsbrief koiforum

Uitschrijven Nieuwsbrief koiforum

Google+

platinum met raar schubje

Gezondheid & ziektes in het algemeen

platinum met raar schubje

Berichtdoor sjiht » vr 22 maart 2013 1:10

Beste koi vrienden,
mijn platinum ogon heeft een raar beetje uitstekend schubje. En als je vanaf de staart langs de body kijkt zie je er omheen op een vlak van ong 3cm de schubjes ook een heel klein beetje uitsteken. Is dit iets om me druk over te maken? De koi lijkt dat niet te doen, ook geen schuren. Ook de rest van de kois cruisen lekker rond. Voor de duidelijkheid heb ik er een plaatje bij gedaan. Bedankt voor jullie raad alvast! Gr thijs
Bijlagen
IMG_20130321_235858.jpg

sjiht

Land: Nederland
Geslacht: Man
Grootte vijver: 12
Aantal Koi: 12
Filter: Meer Kamer filter

Re: platinum met raar schubje

Berichtdoor Aros » vr 22 maart 2013 9:52

Lijkt ontstoken maar even heel goed in de gaten houden. Ik zie er voor ook een aantal rossige schubjes zitten. Kijk het nog heel even aan maar zodra het erger wordt meteen iemand er bij halen... (zou mijn advies zijn)

Aros
moderator

Grootte vijver: 10
Aantal Koi: 8

Berichtdoor sjiht » vr 22 maart 2013 20:35

Bedankt voor de snelle reactie Aros. Ik hou het in de gaten gr thijs

sjiht

Berichtdoor sjiht » vr 12 apr 2013 18:06

Nou inmiddels waren er meerdere schubben open gaan staan, iemand advies gevraagd. Hij dacht aan een buikwaterzucht. Of niet de echte maar een variant... nou goed, ik een quarantaine bak in de schuur gezet, en de vis 3 dagen achtereen een medicijn gegeven. (Cytofex) de 500l bak flink belucht. En het leek wat beter te gaan na 5 dagen. Tot mijn vriendin gisteren ging kijken en die vis op zijn zij hangt.

Heeft iemand een idee of kan ik beter afscheid nemen? Ik heb flink water ververst en er nu weer op aanraden van een hoop zout ingegooid, maar dit leidt nog niet tot verbetering. Ook lijkt het dat er bloed tussen de schubben uitkomt... ocherem viske.

sjiht

Berichtdoor gerard » vr 12 apr 2013 20:18

heeft de dealer ook een afstrijkje gemaakt? of geeft hij iets op de gok mee?
het lijkt mij duidelijk een parasitaire besmetting gezien de verdikte slijmhuid en het bloederige wondje, de parasieten kruipen tussen de schubben en beschadigen de huid , dat is wat je ziet.
ik zou dus een (desnoods meerdere) afstrijkjes nemen tot je weet welke parasieten dit veroorzaken en dan de juiste medicatie gebruiken.
gezien het scheefhangen en de wond zou het heel goed een wormbesmetting kunnen zijn, maar je moet het zeker weten.
alleen een afstijkje geeft in deze zekerheid.
succes
mvg Gerard

gerard

Grootte vijver: 38
Aantal Koi: 45

Berichtdoor sjiht » vr 12 apr 2013 21:24

Bedankt voor de snelle reactie gerard,

hij heeft idd een afstrijkje gedaan. De vis was
vrij van wormen. Wel enige bacterie activiteit maar moet eerlijk zeggen dat me het een beetje ontschoten is. Hij ging vrij stellig voor de buik w zucht variant. Er is eigenlijk ook geen sprake van een wond, meer een rozige schub.
Maar stel het zijn dus parasieten, heeft mijn zoutbad daar enige vat op of is dit volstrekt nutteloos.
Als ik erover nadenk zou het wel kunnen want de vis komt uit een te kleine (misschien vervuilde) vijver. Maar de rest ook en die lijken gezond.

En hoe lang kan een koi op zijn kant overleven, want mij lijkt hij zeer binnenkort te bezwijken.

sjiht

Berichtdoor gerard » za 13 apr 2013 10:22

sjiht schreef:Bedankt voor de snelle reactie gerard,

hij heeft idd een afstrijkje gedaan. De vis was
vrij van wormen. Wel enige bacterie activiteit maar moet eerlijk zeggen dat me het een beetje ontschoten is. Hij ging vrij stellig voor de buik w zucht variant. Er is eigenlijk ook geen sprake van een wond, meer een rozige schub.
Maar stel het zijn dus parasieten, heeft mijn zoutbad daar enige vat op of is dit volstrekt nutteloos.
Als ik erover nadenk zou het wel kunnen want de vis komt uit een te kleine (misschien vervuilde) vijver. Maar de rest ook en die lijken gezond.

En hoe lang kan een koi op zijn kant overleven, want mij lijkt hij zeer binnenkort te bezwijken.

hoelang een koi dit volhoud hangt af van zijn conditie.
ik vind het knap dat iemand enige bacterie activiteit kan waarnemen ik zou dat ook graag leren, maar dat kan alleen als je een zwapje neemt een klein beetje materiaal van de koi op een steriel glaasje en deze in een stoofje zet welke de tempratuur constant houd en dan kun je de bacterie druk meten ! maar enige bacterie activiteit lijkt mij een loze kreet!

verder een zoutbad is een best zwaar middel en waar wil je tegen behandelen.... een parasiet als costia zal zich door het zout zelfs sterk vermeerderen! alleen met goed afstrijkje , waardoor je zeker weet wat er aan de hand is kun je behandelen!
ik zou een second opinie vragen als jou dealer niets kan vinden!
afwachten is altijd verkeerd!
mvg Gerard
en bacterieën kun je niet waarnemen ook niet onder een microscoop!

gerard

Grootte vijver: 38
Aantal Koi: 45

Berichtdoor Mark81 » zo 14 apr 2013 12:44

als buikewaterzucht is zou het kunnen helpen om hen een aantal dagen en achter elkaar een kort zoutbad te geven ik heb er zo ook 1 doorheen gekregen.
Openstaande schubben anders schoonmaken met waterstofperoxide en wattenstaafjes. Daarna met propolis behandelen.

Hoe zijn je waterwaardes? in de vijver en de qbak? je hebt pas een nieuwe vijver met waarschijnlijk nog een slechte bioloog.
Veel water verversen om de waardes in orde te houden.

Mark81

Grootte vijver: 23
Aantal Koi: 18
Filter: bead filter

Berichtdoor sjiht » zo 14 apr 2013 13:17

Bedankt voor de reacties Hij noemde het idd bacteriedruk...
Helaas is de koi vannacht overleden. Toch vind ik het vreemd, van een ogenschijnlijk gezonde eetlustige vis naar quarantaine op medicijn en na 8 dagen kapot. Zou het kunnen dat een koi veel stress krijgt door bijvoorbeeld een luchtpomp (8000l) ?
Want ik moest met de medicijnen extra beluchten. Ook zat hij in de quarantaine in de schuur met ramen redelijk int donker. Toen ik hem eruit haalde kwam er nog steeds bloed door zijn schubben naar buiten... maar de schubben waren geen dennenappel oid nooit geweest.

sjiht

Berichtdoor sjiht » zo 14 apr 2013 13:25

Ik ben nog aan het leren hoe het zit met de WWs. Ik heb mijn water getest en volgens mij zijn ze redelijk:

ph 7, 2 gh 8 kh 8 nitriet 0, 25 (is da al te hoog?) Nitraat 8

Reacties of correcties zijn zeer welkom.

sjiht

Volgende

Keer terug naar Gezondheid & ziekten algemeen